0

Parametry zapisu odcienia

Na metamorfozę barwy fotografii nacisk oprócz balansu bieli – ma jeszcze parę pozycji, jakie odnajdziemy w menu aparatu cyfrowego. Pierwszą z nich jest nasycenie (Seturation), za istotą którego wywieramy na siłę intensywności barw. Nasycenie barw przystosowujemy do gatunku fotografowanej sceny. Do wyboru mamy parametry zniżone, (np. położenie na -3) używane do zdjęć portretowych. Czyli jeżeli Fotograf ślubny robi fotografie firm z bliska np. z rodziną albo podczas mszy świętej, wówczas należy ustawić tą wartość na minus trzy. Inny tryb nasycenia to funkcja – 0 oraz wartości wzmocnione np. plus trzy, która stosowana jest regularnie do zdjęć plenerów, gdzie pragniemy zdobyć fotografię o żywych barwach.

Przestrzeń barwna

W jakiejkolwiek lustrzance cyfrowej posiadamy opcję doboru jednej z 2 popularnych przestrzeni barwnych sRGB oraz Adobe RGB. Skonfigurowanie opcji na pierwszą z nich spowoduje, iż fotografie będą przystosowane do standardowej ale trochę wąskiej przestrzeni kolorów sRGB. Bez kolejnych poprawek np. na komputerze będziemy zatem mieć szansę swoje fotografie wydrukować lub też pokazać za pomocą pokazu wygenerowanego w powszechnych programach graficznych.

Zastosowanie przestrzeni AdobeRGB (silniejszej od sRGB) przynosi większe swobody obróbki czy reprodukcji zdjęć. Opcja ta wykorzystywana jest przeważnie przez fachowych fotografistów ślubnych lub również w poligrafii. Używanie fotografii Adobe RGB zintegrowane głównie z wykorzystaniem formatu RAW poleca się do takich zdjęć, jakie posiadają wykorzystywane bądź regulowane RW.

Korekta koloru HUE

Inną i ostatnią pozycją w aparacie, która posiada wpływ na uzyskane kolory w zdjęciach jest kosmetyka odcienia, czyli tzw Hue, który można zarządzać w zakresie od -9 stopni do + dziewięciu stopni z krokiem co 3 stopnie.

W jaki sposób dostosowują się zdjęcia w relacji od tego ustawienia:

Ustawienia PLUS – robiąc ustawienia korekty na plus, sprawiamy, że czerwienie nabierają koloru pomarańczowego, zielenie niebieskiego i błękity – purpurowego

Ustawienia MINUS – przeprowadzając skonfigurowania edycji na minus, powodujemy, iż czerwienie nabierają koloru purpurowego, zielenie – żółtego a błękity – zielonego.